GLPI jako narzędzia do zarządzania zasobami IT – kluczowe funkcje
Zastanawiałeś się kiedyś, o ile więcej mogłaby osiągnąć Twoja firma, gdyby mieć do dyspozycji narzędzie pozwalające na skuteczne zoptymalizowanie procesów, a co za tym idzie i maksymalnie wydajne zarządzanie zasobami IT?
Współczesne przedsiębiorstwa stoją niezmiennie przed wyzwaniami, jakimi są posiadanie stałej przewagi nad konkurencją oraz związanie klienta z oferowanymi przez firmę produktami lub usługami na stałe. Aby odnieść sukces we wspomnianych dziedzinach, konieczne okazują się odpowiednio dobrane narzędzia.
Czy ekspansywny biznes XXI wieku może istnieć bez IT? Krótko mówiąc, coraz o to trudniej. Na szczęście mamy dostęp do szerokiej gamy produktów ułatwiających prowadzenie firmy. Jednymi z najpopularniejszych rozwiązań dostępnych na rynku są te narzędzia, które skupiają się na zasobach IT. Wśród nich znajdziemy właśnie GLPI.
Czym dokładnie jest GLPI? Jakie kluczowe funkcje oferuje GLPI? Dlaczego warto wybrać tego typu narzędzie?
Odpowiadamy poniżej!
GLPI – czym jest?
GLPI jest systemem ITSM. Aby zrozumieć, czym jest więc GLPI, najpierw warto zapoznać się z pojęciem ITSM.
Powszechnie uznaje się, że ITSM to zarządzanie usługami IT rozumiane jako rodzaj usługi, którą można zapewnić klientowi biznesowemu. Usługa tego typu oferowana jest po to, by utrzymać status quo lub poprawić jakość usług informatycznych w danej firmie. Wszelkie działania podejmowane w ramach ITSM przez działy informatyczne wykonywane są wówczas z zgodzie z normami jakości uznawanymi przez daną organizację, w tym m.in. szanując zasoby technologiczne, ludzkie oraz odpowiednio przygotowane procesy.
Utożsamienie technologii IT z usługą, którą można zaoferować podmiotowi, należy uznać za kluczowe dla koncepcji GLPI. Dlaczego? GLPI jako system umożliwia właśnie prowadzenie działań obejmujących zarządzanie usługami IT.
GLPI to oprogramowanie Open Source. Pozwala uprościć procesy komunikacyjne odbywające się głównie wewnątrz struktur danego biznesu. Opcjonalnie, można również zauważyć, iż komunikacja w ramach GLPI może także dotyczyć porozumiewania się z klientami przedsiębiorstwa.
Podkreślmy, istotą istnienia GLPI jest uproszczenie komunikacji. Dokonuje się tego poprzez zgromadzenie zasobów firmy w jednym miejscu – w jednej bazie.
Jakie kluczowe funkcje oferuje GLPI?
GLPI jest niewątpliwie rozwiązaniem uniwersalnym tj. sprawdza się zarówno w przypadku biznesów oferujących produkty albo usługi. Jego zalety doceniają zarówno ogromni klienci korporacyjni, jak i nieco mniejsi gracze.
Uniwersalność GLPI widać już na etapie procedury wdrożeniowej. Jak wspomniano już wcześniej, GLPI jest oprogramowaniem typu Open Source, czyli takim, który można z łatwością modyfikować i dopasowywać do potrzeb konkretnej organizacji. Wszelkich zmian dokonuje się za pomocą modułów oraz fakultatywnych rozszerzeń, tak więc każdy dział (np. finansowy, marketingowy czy kadrowy) samodzielnie może decydować o funkcjonalności GLPI. Obecnie na rynku dostępnych jest ponad 200 rozszerzeń!
Drugą z kluczowych funkcji systemu GLPI jest to, że oprogramowanie zostało stworzone z myślą o faktycznych potrzebach przedsiębiorstw. Biznes potrzebuje twardych danych, w tym statystyk, które można w łatwy sposób zilustrować i przekazać innym działom do analizy na swoje potrzeby. W tym celu w GLPI zapewniono mnóstwo przydatnych narzędzi, z którymi poradzi sobie spokojnie zarówno dział odpowiadający za budżet, jak i pracownicy biurowi. Wśród najchętniej wykorzystywanych elementów możemy znaleźć np. bogaty w informacje panel ze statystykami albo funkcję zarządzania poprzez ustalanie priorytetów.
Kolejną korzyścią wynikającą z implementacji GLPI będzie ułatwienie, jakim będzie oprogramowanie dla kadry kierowniczej. Dzięki GLPI szefostwo może w czasie rzeczywistym kontrolować stan procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, a także bezpośrednio nimi zarządzać. Jednocześnie maksymalnie zachowana zostaje autonomia jednostek.
GLPI sprawdza się w przypadku konieczności centralizacji zasobów firmowych. Jedna baza jest przecież łatwiejsza do zabezpieczenia (np. przed atakami hackerskimi) aniżeli kilka różnych środowisk pracy. Co więcej, GLPI ułatwia hierarchizację informacji, a także pozwala stosować automatyzację w przypadku powtarzalnych procesów. Dzięki tego typu funkcjom redukujemy ryzyko pomyłki, zaś pracownik oszczędza czas i może się skupić na pilniejszych zadaniach.
Za duże ułatwienie należy też uznać wysoką funkcjonalność interfejsu. GLPI cechuje się przejrzystością szaty graficznej, jak również intuicyjnością użytkowania. Rozwiązania graficzne stworzono zgodnie z zasadami logiki, co ułatwia obchodzenie się z systemem już po stosunkowo krótkim wprowadzeniu (takim, które nie wymaga umiejętności kodowania).
Nie bez znaczenia w kwestii kluczowych zalet GLPI będzie ponadto fakt, iż system ten może funkcjonować w podstawowej sferze zaplecza technicznego. Aby wdrożyć system tego typu, nie ma konieczności poczynienia wysokich inwestycji w sprzęt. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku kadry moderatorskiej tzn. wystarczy rozumiejący zagadnienie dział IT, nie ma konieczności zatrudniania kolejnych specjalistów.