GLPI – co warto wiedzieć o systemie klasy ITSM

Niełatwo wyobrazić sobie prowadzenie nowoczesnej, zorientowanej na sukces organizacji bez wsparcia płynącego ze sfery IT. Obecnie rynek po prostu wymaga od firm, aby nie tylko jak najszybciej odpowiadały na co rusz pojawiające się trendy, ale również potrafiły tworzyć lub dostosowywać dostępne narzędzia do swoich potrzeb.

Jednym z kluczowych obszarów funkcjonowania biznesu jest szeroko rozumiane zaplecze informatyczne. Poza zasobami ludzkimi oraz sprzętowymi coraz wyraźniej kładziony jest nacisk na innowacyjne, praktyczne oraz wygodne rozwiązania systemowe. Jednym z takich narzędzi, które mogą ułatwić codzienne funkcjonowanie firmy (a w dalszej perspektywie doprowadzić do wielopłaszczyznowego sukcesu), jest system GLPI.

W tym artykule przeczytasz na temat tego:

  1. czym jest ITSM?
  2. czym charakteryzuje się system GLPI?
  3. jakie zalety wiążą się z użytkowaniem GLPI?

Czym jest ITSM?

Zarówno duże, jak i małe firmy; biznesy rodzinne, międzynarodowe koncerny; w końcu – producenci wysokospecjalistycznych dóbr oraz wytwórcy nastawieni na produkt masowy – wszyscy oni prędzej czy później docenią dobrze zorganizowane zaplecze IT.

Strategie stosowane w zarządzaniu zasobami informatycznymi przebojem podbijają rynki w Polsce i na świecie. Kluczowe dla tego  stanu rzeczy ma rozumienie usług IT jako produktu. Tym właśnie jest ITSM (z ang. IT Services Managment) – dostarczaniem technologii informatycznych klientom biznesowym.

W szerszym rozumieniu ITSM łączy w sobie wyspecjalizowany personel, procesy oraz zasoby technologiczne. Dopiero połączenie tych trzech filarów pozwala na prowadzenie konkretnych działań.

ITSM to zatem szereg czynności podejmowanych przez działy IT w celu osiągnięcia celów biznesowych. Wśród najpowszechniejszych tego typu obszarów działalności znajdziemy między innymi:

  1. projektowanie oraz zarządzanie cyklem życia produktu (do momentu wprowadzenia na rynek),
  2. utrzymywanie kontaktu z klientem oraz bieżące reagowanie na jego potrzeby,
  3. tworzenie funkcjonalnej przestrzeni informatycznej dla firm,
  4. optymalizowanie wszelkiego rodzaju procesów zachodzących wewnątrz organizacji.

 

GLPI jako system klasy ITSM

Wśród systemów do zarządzania usługami IT znajdziemy GLPI. System ten umożliwia prowadzenie kompleksowych działań zarządzających oraz kontrolnych z zakresu usług informatycznych. W myśl filozofii ITSM, GLPI jest zatem produktem IT, który pozwala firmom zarządzać swoimi zasobami.

GLPI to oprogramowanie  Open Source. Celem jego istnienia jest scentralizowanie zasobów firmy oraz ułatwienie ich zarządzania w czasie rzeczywistym. W szerszym rozumieniu, GLPI pośredniczy w komunikacji prowadzonej wewnątrz oraz na zewnątrz przedsiębiorstwa.

Zarządzanie zasobami IT w tym przypadku następuje poprzez moduły, które katalogują różne sfery funkcjonowania, w tym na przykład poszczególnych komórek organizacyjnych  (zajmujących się budżetem, projektowaniem lub zarządzaniem magazynem). GLPI jest modyfikowalny, przez co rozumiemy możliwość dopasowywania interesujących nas modułów katalogujących i przechowujących informacje. Istnieje wiele dodatkowych wtyczek, które rozszerzają funkcjonalności systemu.

 

Dlaczego warto wybrać GLPI jako system ITSM dla swojej firmy?

Wybór systemu ITSM dla swojej firmy w pierwszej chwili może wydawać się skomplikowany. Czym się kierować podczas podejmowania decyzji dotyczącej wyboru systemu ITSM dla swojej organizacji?

Za wzór doskonale posłuży system GLPI!

Gdy decydujemy się na wprowadzenie w struktury organizacji GLPI, możemy być pewni, że dostarczy on szereg korzyści. Poniżej znajdziesz listę najistotniejszych zalet systemu GLPI dla firm!

  1. GLPI to oprogramowanie Open Source, stanowi on „żywy organizm”, który można dostosować do potrzeb danej firmy poprzez moduły oraz rozszerzenia,
  2. system ten pozwala na komunikowanie się wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz,
  3. GLPI ułatwia zarządzanie szeroko rozumianymi zasobami organizacji oraz pozwala na bieżąco je kontrolować,
  4. wspiera pracę samodzielnych pracowników i całych zespołów,
  5. hierarchizuje dane oraz automatyzuje powtarzalne procesy, oszczędzając tym samym czas jednostek,
  6. przejrzystość interfejsu użytkownika oraz jego intuicyjność,
  7. GLPI korzystnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa IT w firmie (jedna baza danych),
  8. nie wymaga skomplikowanych procesów wdrożeniowych – do jego użytkowania nie jest konieczna znajomość języka kodowania, a szkolenia dla personelu nie zajmują stosunkowo dużo czasu,
  9. system GLPI nie wymaga wysokich nakładów na infrastrukturę oraz wsparcie specjalistów – potrzebuje wyłącznie wydajnego zaplecza sprzętowego oraz obsługi informatycznej (np. pracowników działów IT).

Reasumując, GLPI to system klasy ITSM, który realnie może poprawić wydajność organizacji różnego typu. Użytkownicy komercyjni docenią przede wszystkim oferowany przez niego wiele ułatwień komunikacyjnych bezpośrednio wpływających na wyniki finansowe. GLPI może być użytkowany także przed firmy wysoce wyspecjalizowane; jego prostota użytkowania połączona z bogatym zapleczem fakultatywnych rozszerzeń pozwala dopasować interfejs i jego moduły do konkretnych potrzeb. Każdy biznes znajdzie coś dla siebie!

Spodobał Ci się wpis? Udostępnij go :)

Related Posts