Wybierając lub zmieniając system ITSM w firmie należy dokładnie przeanalizować potrzeby przedsiębiorstwa. Pomoże to określić rolę, jaką ma on pełnić. Czym dokładnie kierować się przy wyborze? W jaki sposób skutecznie wdrożyć narzędzie ITSM w firmie? W poniższym artykule przygotowaliśmy odpowiedzi na te pytania.
Aby wyjaśnić rolę narzędzia ITSM w firmie należy rozpocząć od zdefiniowania samego skrótu ITSM. Pochodzi on od angielskiego wyrażenia Information Technology Service Management i odnosi się do zarządzania usługami IT, które firma zapewnia swoim użytkownikom końcowym. Krótko mówiąc: ITSM to podejście do zarządzania IT w przedsiębiorstwie w taki sposób, by realizacja usług była w pełni zoptymalizowana. Poznanie istoty funkcjonowania ITSM w firmie wiąże się ze znajomością jej potrzeb biznesowych oraz w szczególności zapotrzebowania i planów działu informatycznego.
Należy zaznaczyć, że korzystanie z systemów ITSM implikuje konieczność posiadania odpowiedniej wiedzy technicznej, lecz również niektórych kompetencji managerskich. Co więcej, istotne jest zarówno skuteczne wdrożenie narzędzi ITSM. Musi ono być odpowiednio przygotowane, jak i zestawiane ze zmieniającymi się planami i celami przedsiębiorstwa. Pozwala to stwierdzić, czy używany dotychczas system ITSM jest nadal w pełni funkcjonalny i sprawny, czy trzeba zmienić jego rodzaj lub go zmodyfikować.
System ten jest istotny na każdym etapie działań – od planowania, poprzez wdrożenia i obsługę, aż po implementację poprawek i ulepszeń. Oznacza to, że należy zarządzać informatyką w przedsiębiorstwie tak, by realizacja usług była jak najbardziej usprawniona i zautomatyzowana.
IT Service Management posiada wiele zalet dla firm, a wśród nich znajduje się:
ITSM umożliwia skuteczne zarządzanie:
GLPI jest certyfikowanym systemem klasy ITSM, który zapewnia obsługę wszystkich wspomnianych wyżej procesów.
ITIL, czyli Information Technology Infrastructure Library to podejście do zarządzania usługami z obszaru IT. Na ITIL składa się zbiór najlepszych i sprawdzonych praktyk ITSM, które są wykorzystywane przez organizacje w celu osiągnięcia optymalnego poziomu zarządzania usługami.
ITIL określa takie etapowe założenia IT jak:
Z definicji ITSM i ITIL są do siebie podobne, przez to często oba te pojęcia są stosowanie zamiennie, co zdecydowanie jest błędem.
3 różnice między ITSM a ITIL:
Jak już napisaliśmy powyżej: właściwy wybór systemu ITSM jest kluczowy jeśli chodzi o skuteczne zarządzanie usługami IT w organizacji.
W jaki sposób go dokonać?
Na pewno warto wiedzieć, że skuteczne zarządzanie usługami IT w firmie stanowi wartość także z punktu widzenia samego przedsiębiorstwa. Dlatego możliwości i funkcje systemu muszą pasować do jej założeń, co umożliwi rozwój w skali wzrostu zakładanej przez przedsiębiorstwo. Przy wyborze narzędzia ITSM nie powinieneś kierować się jedynie zapotrzebowaniem, ale specyficznymi problemami które możesz rozwiązać za jego pośrednictwem. Warto więc odpowiedziec sobie na pytanie, jakie są to problemy i wyzwania. Oczywiście, ponieważ wybór ITSM powinien być dokładnie przemyślany, to takich kwestii jest znacznie więcej.
W związku z tym zapraszamy do obserowania naszej strony internetowej GLPI POLSKA. Tam zdobedziesz wyłącznie rzetelne i aktualne informacje.
Nie ma takiego oprogramowania jak GLPI Polska