11 - Zarządzanie zmianą

W działach IT codziennością są zmiany konfiguracji sprzętu czy oprogramowania. Zarządzanie zmianami jest jednym z podstawowych elementów podejścia ITIL mające na celu zmniejszenie ryzyka pomyłek, niestabilnej pracy urządzeń czy też przyśpieszenia realizacji usług.

Czym jest ITIL? ITIL to w skrócie zbiór najlepszych praktyk zarządzania usługami IT. Dzięki celom i przejrzystym wskazówkom przebiegu procesów, pozwala na dostarczanie użytkownikom usług informatycznych na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów.

Bardzo pomocne w zarządzaniu zmianą jest GLPI posiadające m.in. możliwości:

• Tworzenia zmian na podstawie incydentów, próśb lub problemów

• Połączenie zmiany z bazą wiedzy

• Połączenie zmian z pozycjami magazynowymi

• Zarządzania kosztami

W GLPI zmianę możemy zarejestrować za pomocą zgłoszenia lub wykorzystując zakładkę wsparcie.

Formularz zmian wyglądem zbliżony jest do formularza zgłoszenia posiadając podobne pola takie jak np.: zgłaszający, obserwator, przypisany do, pilność, wpływ. Po utworzeniu zmiany mamy możliwość dołączenia różnych elementów czy też zgłoszeń, które mogą być powiązane ze zmianą.

zarządzanie zmianą

Do dyspozycji w zarządzaniu zmianą mamy wiele zakładek, jedną z nich jest „Analiza” w której możemy dodawać wpływy i listy kontrolne, co dla osoby zatwierdzającej zmianę jest bardzo pomocne przy decyzji czy daną zmianę należy wprowadzić oraz kiedy jest na to najlepszy moment. Zakładka „Plany” to miejsce w którym należy wynotować kroki, które powinny zostać zrealizowane w procesie wprowadzania zmiany. Jednym z planów jest „Plan awaryjny”, który w przypadku problemów przyśpieszy proces poprawnej realizacji zmiany.

Zakładka „Elementy” pozwala na dołączenie zasobu oraz jego typu. Ważne informacje są przechowane w zakładce „Dokumenty” w postaci dokumentów zewnętrznych, przesłanymi do GLPI. W tej zakładce możemy dodać jak i usunąć dokumenty w konkretnej pozycji.

Mamy do dyspozycji również zakładkę „Baza wiedzy” do której możemy podpiąć odpowiednie informacje, które mogą przydać się przy zmianach. Po więcej informacji o Bazie wiedzy zapraszamy do dedykowanego artykułu. W widoku zmian posiadamy również zakładki takie jak m.in.: statystyki, koszty, problemy, zgłoszenia czy notatki.

Jak widać zarządzanie zmianami dzięki GLPI bardzo ułatwia pracę. Dlatego też warto ustandaryzować dobre praktyki przy zmianach przyśpieszając pracę i unikając niepotrzebnych pomyłek.

 

Brzmi ciekawie? Skontaktuj się z nami i uporządkuj swoje zasoby 🙂

Spodobał Ci się wpis? Udostępnij go :)

Related Posts